Utolsó frissítés: 2025-04-17 14:22:05
Többek közreműködésével szerkesztik
Baráth Ferencz és Böhm Károly
Budapest, Aigner Lajos
A philosophiai míveltség a nemzetek míveltségének teljessé tevője és betetőzője. A nélkül az nem egész s egyszersmind az adja meg annak az érettség és férfiasság valódi bélyegét. Az képesít bennünket az élet és gondolkodás bármely körének helyes felfogására és méltatására. Ez érteti meg velünk válójában a jelent, számot ád a múltról s tanácsot ad a jövőre nézve. S a mennyiben az emberi dolgok változandóság-ában megismerteti velünk az örök és változatlant: a csüggedést öl és kétségbeeséstől megóv.
E philosophiai míveltség alap-természetében egyetemes, általános emberi ; hazát nem ismer, csak emberiséget; ez köti össze egymással a korokat, a nemzeteket. De időszerinti kifejlődésében az egyes nemzetekhez van kötve. Nemcsak az általamért azok kezén, és munkája által fejlik, hanem az által is. mert minden nemzet rányomja saját bélyegét saját philosophiai míveltségére. így a német, az angol, a skót, a francia pbilosophia (á mennyiben ez utóbbiról külön lehet szó): jelentékenyen különböznek egymástól. Azért, bár fogalmi ellentétnek látszik, lehet szó. egyes nemzetek nevéhez kötött, s így idővel talán magyar philosophiáról is.
Az emberi gondolat-világ ezen nagy kincstárához, mely az embéri lét egész kérdésére igyekszik feletetet adni, ép úgy mint a vallás, csakhogy más alakban : fajunk még nem adta meg a maga részét; nem legalább olyan mértékben, hogy az ott számot tenne. Bár kitűnő gondolkodóink voltak időszakonként nekünk is, de azok inkább a külföld philosophiai eszméit ismertették és alkalmazták hazánk viszonyai közt. Első királyunk, Szt. István, a fia Imre herceg számára írt kormányzati tanácsaival, az első magyar állam-bölcs. Mátyásnak mondásaiban, melyeket kortársai följegyeztek, úgy intézkedéseiben, sok gyakorlati bölcsesség jelentkezett. A XVI. századbeli vallásos reformatió a gondolat felszabadulását magával hozta hazánkban is és az iskolák egy részét azok tűzhelyévé tette. Apáczai Cseri János a XVII. században, egymaga igyekszik, óriás erőfeszítéssel, magyar philosophiai irodalmat teremteni. S végre, csak legutóbb, Erdélyi János törekedett becses munkái által érdeket gerjeszteni hazánkban a philosophiai gondolkodás iránt, s egyebek közt összeszedte és összeköté a múltban a magyar philosophiai tevékenység százait s ez által is igyekezett nemzetét buzdítani a folytatásra.
[Magyar Philosophiai Szemle 1. évf. 1. füz. (1882. márczius 1.)]
Laczkó Sándor
Böhm Károly és a Magyar Philosophiai
Szemle
"Minden egyes tudományágnak meg van a maga társulata,
külön folyóirata, mely céljainak érvényt kíván szerezni,
addig nálunk éppen a philosophiát hanyagolják el,
mely minden tudományos törekvésünknek eszmei alapja [...]
összes tudományágunk alap nélkül szűkölködik.
Ezen a lényeges bajon csak a philosophia befolyásának emelésével,
[...] philosophiai folyóirat alapításával lehet segíteni."[1]
Böhm Károly
A magyar filozófiai kultúra elmaradottságáról és elszigeteltségéről sokan, sokféleképpen értekeztek az elmúlt századokban. A magyar filozófiai tradíciónak van azonban egy kitüntetett korszaka, amelyre mint a 20. századi magyar filozófiai kultúra bölcsőjére tekint vissza az utókor. A 19-20. század fordulójára ugyanis megteremtődtek a feltételei egy szervesebb magyar(országi) filozófiai kultúrának. Beérett egy művelt, európai látókörű és külföldön iskolázott filozófus generáció[2], kialakultak a filozófia hazai művelésének nélkülözhetetlen intézményei, filozófiai periodikák és könyvsorozatok láttak napvilágot és megszilárdult a magyar filozófiai műnyelv, hogy csak néhány vonatkozását emeljük ki a folyamatnak.
A századforduló évtizedeiben a legkülönfélébb 'intézményteremtési' törekvéseknek lehetünk a tanúi. A gimnáziumokban és az egyházi főiskolákon zajló filozófiaoktatás, illetve a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem és a kolozsvári Ferencz József Tudományegyetem bölcsészeti és teológiai karainak filozófiai stúdiumai mellett ekkor az Akadémia Filozófiai és Történettudományi Osztálya volt az, amelynek tevékenysége hagyományosan a filozófiai műveltség terjesztésére és a filozófiai élet szervezésére irányult. Ám bármennyire is tevékenyen kapcsolódott be az Akadémia a hazai filozófiai élet támogatásába és szervezésébe, a filozófia ügyének alakítása nem volt várható egy nehézkesen működő, ámbár tekintélyes tudományos szervezettől. Az intézményesüléshez bizonyos 'magánkezdeményezésekre', sőt, a hazai filozófiai nyilvánosság szerkezetének teljes átalakulására volt szükség.
Civil kezdeményezésként először 1870-ben fogalmazódott meg egy Filozófiai Társaskör létrehozásának a gondolata, de a Kör alig egy éves formális működés után megszűnt.[3] Néhány év múlva, 1876. október 11-én Harrach József esztéta, budapesti reáliskolai filozófiatanár, a korábbi próbálkozás kezdeményezője, ismét összehívta a korszak filozófiai és irodalmi életének néhány képviselőjét, hogy újra létrehozzák a Filozófiai Társaskört.[4] A megjelentek között lezajlott vitában két koncepció, a Társaskör létrehozásának, céljának és tevékenységének tágabb, illetve szűkebb értelmezése ütközött össze. Harrach József és Böhm Károly álláspontja szerint a Társaskörnek nem pusztán a fővárosból kellene tagokat toboroznia, illetve a vitaestek rendezésén túl a filozófiai lap- és könyvkiadást is szerveznie, támogatnia kellene. Kármán Mór viszont csak fővárosi tagokra és mindössze alkalmankénti vitaestekre gondolt. A két koncepció közül az utóbbi győzött, így a Társaskör csupán a szűk tagsági kört megmozgató szóbeli vitákat szervezett, s 12 ilyen 'értekezlet' után másfél év múlva meg is szűnt[5].
A Társaskör létrehozása mögött meghúzódó egyik gondolat, miszerint önálló magyar filozófiai lap- és könyvkiadásra van szükség, a Kör kudarca után is tovább élt. A kortársak egybehangzó véleménye szerint ugyanis a legnagyobb hiányosságok ezen a téren mutatkoztak. A 19. század végéig a magyar filozófusok publikációi számára nem állt rendelkezésre önálló filozófiai periodika. Ennek következtében írásaik csak az Akadémia különböző kiadványaiban, esetleg más tudományos jellegű orgánumokban, vagy éppen irodalmi lapokban jelenhettek meg[6].
A filozófiai könyvkiadás területén a korszakfordulót az jelentette, amikor az Akadémia anyagi támogatásával, Alexander Bernát és Bánóczi József szerkesztésében, 1881-től útjára indult a Filozófiai Írók Tára című könyvsorozat. A szerkesztők eredeti tervei szerint az évente egy-egy kötetet megjelentető sorozat célja, hogy a klasszikus filozófiai irodalom magyar nyelvű fordításköteteivel terjesszék a filozófiai műveltséget. Úgy gondolták, hogy a magyar filozófiai kultúra ügyét és a magyar filozófiai műnyelv megszilárdulását leginkább az segítheti elő, ha klasszikus filozófiai műveket ültetnek át magyar nyelvre. Mivel szomorúan észrevételezték, hogy az 'emberiség filozófiai közkincséből' szinte semmi sem érhető el magyar nyelven, ezért sorozatukkal ezt az óriási 'szöveghiányt' szerették volna pótolni. A szerkesztők meg voltak győződve arról, hogy a jelentős bölcselők művei valóban az emberiség egyetemes szellemi közkincsét képezik, s amelyik nemzeti kultúra nem merít belőlük, az önmagát károsítja meg. Vagyis a filozófiai műveltség hazai terjesztésének és az egyetemes filozófiai kultúrához való kapcsolódásnak a legalapvetőbb feltételét abban látták, hogy a filozófia klasszikusainak művei a hazai olvasóközönség előtt is ismertek legyenek. Ennek pedig véleményük szerint a leghatékonyabb módja az, ha elkészítik a klasszikus filozófiai művek magyar nyelvű fordításait, s ezeket, megfelelő szövegmagyarázatokkal ellátva, megjelentetik a Filozófiai Írók Tára című könyvsorozatuk keretei között.
Ugyancsak a filozófiai műveltség terjesztésének az igénye, az egyetemes filozófiai kultúrához való kapcsolódás és az intézményteremtés vágya motiválta a 19. század utolsó évtizedeiben kikristályosodó folyóiratalapítási törekvéseket. A Filozófiai Társaskör létrehozásának kudarca nem altatta el végleg a gondolatot, hogy szükség van egy önálló magyar nyelvű filozófiai periodikára. A gondolat legkövetkezetesebb képviselője, Böhm Károly biztos volt abban, hogy egy önálló filozófiai folyóirat iránt érdeklődés mutatkozna, s ezáltal az meg tudna élni Magyarországon. Ha nem így volna, akkor a magyar filozófusok továbbra is kénytelenek lennének más tudományágak lapjaiban publikálni, vagy külföldön, idegen nyelven megjelentetni tanulmányaikat. Böhm nem fogadta el a kortársak részéről azt az álláspontot sem, hogy csak a 'külföldnek' érdemes dolgozni, s főleg csak Németországban szabad publikálni, mert ott értő közönség található. Noha ez, mint mondja, részéről semmi megerőltetéssel nem járt volna, sőt ez lett volna számára a kényelmesebbik megoldás, mégis folyóiratalapítási munkálatokba kezdett. Főként azért, mert csakis így látta garanciáját annak, hogy a filozófia iránt érdeklődő és értő olvasóközönség nevelődjön ki Magyarországon.
Böhm hozzálátva céljai megvalósításához úgy gondolta, hogy a továbbiakban csak olyan fiatal filozófusi gárdával érdemes dolgozni, akik képesek önálló filozófiai tanulmányok megírására, s emellett 'nincs bennük egymás irányában féltékenység'. Így javaslatára 1881. október 20-án tágabb körben megbeszélést tartottak, amelynek témája a lapalapítás ügye volt[7]. Itt Alexander Bernátot, Baráth Ferencet és Böhm Károlyt bízták meg azzal, hogy dolgozzák ki a tervezett folyóirat szellemi koncepcióját. Mivel Alexander Bernát jobbára az éppen akkor induló Filozófiai Írók Tára című könyvsorozat gondjaival volt elfoglalva, ezért Böhm és Baráth készítette el a tervezetet. A szkeptikusok meggyőzése céljából néhány hónap alatt azt is felmérték, hogy mennyi munkatársra számíthatna a készülő periodika. Felhívásukra, hogy a filozófia magyar művelői közül hányan volnának hajlandóak honorárium nélkül is munkatársául szegődni az induló lapnak, 41 igenlő válasz érkezett. A szervezkedő magántársaság 1881. januárjában végül Böhm Károlyt és Baráth Ferencet bízta meg a Magyar Philosophiai Szemle néven induló lap szerkesztésével[8].
A hosszas előmunkálatokat követően 1882. március 1-jei jelzettel látott napvilágot a Magyar Philosophiai Szemle első száma (füzete). Megjelenésével útjára indult az első önálló magyar nyelvű filozófiai folyóirat.[9] Az első számhoz Böhm Károly írt hosszabb beköszöntőt[10]. Soraiból filozófiai alapállása is kiderül[11]. Véleménye szerint a filozófia alapfeladata a világ megértése és értelmezése. S bár a filozófia közvetlenül nem gyakorlati, mert "nem tanított meg senkit vasutak, gőzhajók, távírók ... megalkotására", ám mégis nagy hatása van a gyakorlatra, így a filozófiára mindenkinek szüksége van, mert a filozófia szüli az ideálokat, amelyek nélkül nem lehet meg az egyes ember, s amelyek nélkül a nemzeti kultúra is szegényebb marad. Szerinte az emberiség történelmét eszmék mozgatják, s a filozófia feladata pedig, a megismerésen túl, az eszmék közvetítése lenne. Mint írja, "nekünk philosophiai műveltségre szükségünk van minden téren, azon célból, hogy öntudatos, elvileg igazolt nemzeti létünk lehessen, mely távolabbi, magasztosabb célok szolgálatában álljon, mint a mindennapi szükség céljai."[12] Bevezető gondolataiból az is kiderül, hogy bízik a filozófia magyarországi szerepének erősödésében, a filozófiai műveltség terjedésében, s arra számít, hogy a filozófia képes lesz majd a magyar társadalom számára is 'ideálokat' (eszméket) adni, mert, mint írja, "... ideálok nélkül nincs nagyság." A folyóirat feladatát is ezen cél szolgálatában látta, mert szerinte "vannak célok, melyekért bukni se szégyen."
Amint az Böhm beköszöntőjében olvasható, "... a folyóirat nem szolgál semmiféle iskolának kizárólagosan, hanem szolgál az igazságnak ..."[13]. Noha a szerkesztők valóban úgy képzelték, hogy semmilyen filozófiai irányzat vagy iskola elkötelezett szolgálatába nem állnak, a pozitivizmus irányvonalának hangsúlyos képviselete mégis egyértelműen kitapintható a folyóirat oldalain. Ám ez, legalábbis a szerkesztők szándéka szerint, mégsem jelent elfogultságot vagy éppen kizárólagosságot, legfeljebb orientáltságot. Böhm a Szemle oldalain éppen arról értekezik, hogy hogyan lehetséges kantiánus alapokon ellensúlyozni az egyre szélsőségesebb pozitivizmust. A pozitív filozófia rendszere című tanulmányában egyenesen a kantianizmus (kriticizmus) és pozitivizmus összebékítésének gondolatát fogalmazza meg[14].
A szerkesztők a Szemle oldalain közvetlenül két teendő megvalósítását láttak fontosnak: a magyar filozófiai múlt vizsgálatát, ezzel együtt a magyar filozófiai terminológia rendezését és megalkotását, valamint az 'ismeretelméleti tanok' kutatását. Emellett tájékoztatni kívánták olvasóikat a 'természettudományos tanok' filozófiai vonatkozásairól, az 'állami és társadalmi tanokról', a 'logikai törvények vizsgálatának' eredményeiről, a 'szép törvényeinek' a kutatásáról, a 'lélektan' problémáiról, valamint fontosnak tartották az 'erkölcsi törvények' vizsgálatát is. Az 'egyéni szellem' és az 'emberi elme' működési törvényeinek a kutatását is olyan fontosnak tartották, hogy - Böhm Károly beköszöntője szerint - "ez elől nem zárkózhatik el a Szemle." Mindezek megvalósításához pedig a 'fogalmak tiszta használata' szükséges[15].
Az 'előadás formáját', a publikációk műfaját tekintve
önálló tanulmányok, cikkek és elemzések éppúgy elképzelhetőek voltak a
szerkesztők számára, mint kritikák, könyvismertetések, vagy éppen olvasói
reflexiók. Emellett folyamatosan hírt kívántak adni a hazai és külföldi
filozófiai élet fontosabb eseményeiről, a megjelenő filozófiai könyvekről és az
egyetemi filozófiaoktatás tanrendjeiről is. Bár Böhm tudatában volt annak, hogy
a lap hasábjain nincs lehetőségük a 'filozófia egyetemes sorsának
intézésére', de szándéka szerint legalább szellemi kapcsolatot kívánt
létesíteni az európai filozófiai központokkal. A szerkesztők a legfontosabb
feladatuknak mégis azt tartották, hogy alkalmat adjanak a magyar filozófusoknak
arra, hogy anyanyelvükön fejezzék ki 'eredeti' gondolataikat, s
ezáltal publikációs fórumot teremtsenek a filozófia hazai 'jóravaló
közmunkásai' számára. Ebben van a lap vitathatatlan érdeme. Valódi
fórumává vált a magyar nyelven zajló filozófiai diskurzusoknak. Ennek
köszönhetően néhány év alatt több fiatal magyar filozófus
'kinevelésében' is érdemeket szerzett[16].
A Szemle körül kialakult egy többé-kevésbé állandó szerzői gárda, amely
viszonylag színvonalas tanulmányokkal, illetve
kisebb-nagyobb közleményekkel látta el a szerkesztőséget.[17]
Amint az a megjelenő lapszámokból jól látható, széles kitekintésű és rovatok által jól struktúrált lapot képzelt el, illetve szerkesztett Böhm. Olyan lapot, amely valóban alkalmasnak tűnt az általa megfogalmazott célok megvalósítására. Feltétlenül érdeme a lapnak, hogy a magyar szellemi életen belül csökkentette a filozófia iránti közönyt, s bár szűk, de érdeklődő olvasóközönséget teremtett. Emellett a magyar filozófiai műnyelv fejlődéséhez is hozzájárult azzal a puszta ténnyel, hogy ösztönzőleg hatott a filozófiai témákban magyar nyelven írókra, gerjesztve ezáltal az igényes nyelvi fogalmazásra irányuló törekvéseket. A Szemle első évfolyamait végigolvasva könnyedén megállapítható az is, hogy Böhm azon ritka szerkesztők közé tartozott, akik személyes beállítottságukat és filozófiai értékrendjüket nem jelenítették meg kizárólagosan a szerkesztői munka során[18]. Egy-egy cikket akkor is megjelentetett, ha tartalmával nem értett egyet, de mint jól kidolgozott és megfelelő érvekkel alátámasztott álláspontot mégis tolerált. Ez a nagyvonalúság és igényes következetesség jellemezte Böhmöt szerkesztői munkája során. A mintát számára ebben főként a német filozófiai lapok szellemisége és tematikussága jelentette[19]. Ugyanakkor a folyóirat fő törekvésének mégis azt tartotta, hogy elsősorban magyar szerzők tollából közöljön 'eredeti' tanulmányokat, s ne csupán olyanokat, amelyek csak átveszik és ismertetik a külföldi filozófiai szakirodalomban fellelhető gondolatokat. Az első három évfolyam áttekintéséből kiderülhet számunkra, hogy a Szemle szerkesztési elveit és szellemiségét tekintve valóban a kor színvonalán állott. Ám ez sem volt elegendő ahhoz, hogy a hazai szellemi életen belül nagyobb befolyásra tegyen szert[20]. Részsikerei ugyanakkor tagadhatatlanok.
A Szemle alig tízéves fennállása alatt is nagy változásokon ment át. Az
első három évfolyam szerkesztése még Böhm kezében összpontosult, a lap szellemi
vezére volt, majd azt követően Baráth Ferenc mellett Bokor József
vette át a folyóirat szerkesztését. (A IV-V. évfolyamban Buday József is
fel van tüntetve mint szerkesztő.) Böhm megvált a Szemle szerkesztésétől s
ennek 'sértett önérzete' volt az oka. Történt ugyanis, hogy az
Akadémia 1883-ban jutalmat tűzött ki, amely
"a bölcseleti tudományok körébe tartozó munkák legjobbjának volna
odaítélendő." Böhm az akkor megjelenő könyvét,
Az ember és világa című munkája első kötetét adta be a pályázaton,
viszont csalódnia kellett. Műve az Akadémia hanyag adminisztrációja miatt nem
került a bírálók kezébe. Az Akadémia főtitkárával folytatott polémiája csak
tovább élezte a helyzetet. Bocsánatkérésre számított, s mivel ezt nem kapta
meg, úgy látta jónak, ha lemond lapjának szerkesztéséről. Ellenkező esetben
ugyanis vissza kellett volna mondania az Akadémia anyagi támogatását, s ez
bizonyosan a Szemle megszűnését eredményezte volna[21].
Bár a Szemlét nagyrészt magánadakozásból finanszírozták a szerkesztők, de a
megjelenéshez valóban nélkülözhetetlen volt az Akadémia évi 300 forintos anyagi
támogatása. A szerkesztőknek ezen támogatás mellett is mindvégig nagy
erőfeszítésükbe került, hogy a lap megjelentetéséhez szükséges anyagi fedezetet
előteremtsék[22].
Böhm a Szemle szerkesztésétől való megválását követően is munkatársa maradt a lapnak. Cikkei, könyvismertetései, folyóiratszemléi jelentek meg, bár konkrét szervezői, szerkesztői munkára már nem vállalkozott. Már Böhmnek a Szemle szerkesztéséről történő lemondásának pillanatában is sikereket tudhatott maga mögött a lap. Az első három évben 31 nagyobb tanulmány, illetve értekezés jelent meg a folyóirat oldalain, főként ismeretelméleti, etikai, lélektani, esztétikai, illetve filozófiatörténeti témákban. Az önálló cikkek mellett az 'Értesítő' című rovatban 38 hazai és külföldi filozófiai könyv ismertetését vagy bírálatát közölték. Böhm az első években külön rovatot indított 'Philosophiai folyóiratokból' címen, amelyben a külföldi filozófiai periodikák oldalain megjelent publikációk az ismertetéseit közölte, vagyis egyfajtata szakirodalomfigyelői szolgálatot is ellátott a Szemle. Ezek a rovatok a későbbiekben is megmaradtak. A 'Könyvjegyzék' című rovatban a frissen megjelenő hazai és külföldi filozófiai könyvek listáját is közölték. Ugyanakkor műfordításokat csak elvétve jelentettek meg. Bár a 'Részletek értekezésekből' című rovatnak volt olyan funkciója, hogy rövid fordítások által tudósítson bizonyos külföldi kutatási eredményekről, de ez mégsem nevezhető szisztematikus fordítói tevékenységnek. A szerkesztők kevés alkalmas fordítót tartottak számon, így a klasszikus vagy kortárs filozófiai alkotások magyar nyelvű fordításának programját nem vállalták fel. A folyóirat terjedelmi korlátai sem tették lehetővé a nagyobb lélegzetű filozófiai művek fordításainak a közlését. A fordítások hiányának valódi okát azonban Böhm alapkoncepciójában kereshetjük. Böhm véleménye szerint ugyanis "a magyar philosophián fordításokkal segíteni nem lehet, ... a philosophia a szabad önálló gondolkodás mestersége."[23] Felfogása markánsan különbözik a korszak másik emblematikus intézményteremtő személyiségének, Alexander Bernátnak az alapállásától[24]. Míg Alexander inkább a klasszikus művek magyar nyelvű fordításköteteitől, s ezáltal az európai szellemi áramlatokhoz való kapcsolódástól várta a magyar filozófiai kultúra és műnyelv megszilárdulását, addig Böhm ezt teljességgel elutasította. A magyar bölcseleti kultúra, illetve műnyelv megszilárdulása szempontjából sokkal fontosabbnak tartotta a filozófia aktív művelését, illetve az önálló és eredeti munkák közlését[25]. A Szemlét is ezen műveltségteremtő eszménye szolgálatába állította.
Minden sikere ellenére a Szemle működése nem volt minden korabeli magyar filozófus számára elismerésre méltó. A kortársak részéről folyamatosan támadások érték a szerkesztőséget. A hazai filozófiai életen belüli ellenlábasok fellépése részben szakmai féltékenységgel, részben pedig tartalmi kifogásokkal magyarázható. A Szemle egyik szerzője, Maczki Valér például azzal vádolta a szerkesztőket, hogy működésükkel eleve a magyar filozófusok szakmai közvéleményének megosztására törekednek, és feleslegesen gerjesztenek súrlódásokat. Maczki azt is szemére veti a szerkesztőknek, hogy enciklopédikus, áttekintő jellegű szerkesztői szemlélet helyett inkább külföldi mintákat követve, speciális szakterületek alaposabb ismertetésére kellene törekedniük. További vádja Maczkinak, hogy véleménye szerint a pozitivista irányzat egyedüli elkötelezettjévé vált a lap, más irányzatok képviselőit kirekesztve ezzel a publikálás lehetőségéből[26]. Élesen ellentmond ennek a 'kirekesztést' felemlítő vádnak az a tény, hogy Böhm közli a Szemlében Maczki álláspontját, s hogy Maczki rendszeresen publikált a Szemlében. Ezzel együtt Maczki támadása vitát váltott ki a Szemle hívei és ellenlábasai között. Maga Böhm önérzetesen utasította vissza a vádakat[27].
A folyóirat 1891-ben bekövetkezett megszűnésének a közvetlen oka, hogy az akkori szerkesztőnek, Bokor Józsefnek más elfoglaltsága akadt, amely a szerkesztésben meggátolta őt. A Szemle utolsó évfolyamai már valóban némi gondozatlanságról árulkodnak. Romlott a színvonal, nem minden esetben érhető tetten a szerkesztői igényesség, esetlegessé kezd válni a szerkezeti tagoltság és a rovatok korábbi gazdagsága, így összeségében távolodni kezdett a Szemle attól a széles kitekintésre törekvő szellemiségtől, amit Böhm Károly álmodott meg korábban. Úgy tűnik senki sem vállalta, hogy folytassa a szerkesztői munkát. Végül a Magyar Philosophiai Szemle úgy szűnt meg, hogy mindössze tíz évfolyama látott napvilágot, ám ez is elegendő értéket képvisel ahhoz, hogy a filozófia magyarországi művelésének történetében külön fejezetet képezzen. A Szemle megszűnésével, az ekkor már létező, de teljességgel más orientációjú, egyházi és neoskolasztikus befolyás alatt álló Bölcseleti Folyóirat mellett - amely az elkötelezett teológiai és egyházi irányzatosságot elutasító filozófusok számára nem volt megfelelő publikációs forum, - hiányzott a magyar filozófiai életből egy szélesebb alapokon álló filozófiai folyóirat.
Nem kellett sokáig várni. Az Akadémia támogatásával, Pauer Imre szerkesztésében 1892-ben útjára indult az Athenaeum.[28]
[1] Böhm Károly: A philosophiai folyóirat ügyében. In. Egyetértés, 1881. 313. szám. (november 13.)
[2] Így például Böhm Károly (1846-1911), Alexander Bernát (1850-1927), Bánóczi József (1849-1926), Medveczky Frigyes (1856-1914) és még sokan mások.
[3] Böhm Károly számol be erről a rövid életű kezdeményezésről az Adalékok a Magyar Philosophiai Szemle történelméhez című cikkében, a Magyar Philosophiai Szemle 1884-es évfolyamában. (pp. 459-477.)
[4] Az összejövetelen tízen vettek részt:
Alexander Bernát, Babics Kálmán, Bánóczi József, Bihari Péter, Böhm Károly,
Harrach József, Kármán Mór, Lechner László, Péterfy Jenő és Silberstein
Adolf. In: Böhm Károly élete és munkássága. I. Szerk. Kajlós
(Keller) Imre, Besztercebánya 1913. pp. 235. [A 3-kötetes művet a Mikes
International megjelentette 2006-ban elektronikusan. A referált rész az
elektronikus kiadásban a 95. lapon található. - Mikes International
Szerk.] Böhm a következőket írja a Társaskör megszűnéséről:
"a filozófiai gondolkodást nem lehet professzióból űzni és jellemileg
annyira különböző egyének, milyenek mi voltunk, nem férhetnek meg egy társas
körben. [...] nem a filozófia iránti közöny, hanem szenvedhetetlen emberek
elleni ellenszenv robbantotta szét a 'Társas kör'-t már 1878-ban."
Uo.: pp. 236. [Az elektronikus kiadásban a 95. l. - Mikes International Szerk.]
[5] A Társaskör megszűnését követően több filozófiai jellegű társaság, magánegylet, illetve tudományos kör is alakult a századforduló évtizedeiben. Ezek közül ki kell emelnünk az 1902-ben alapított Magyar Filozófiai Társaságot, amely civil kezdeményezésként a hazai filozófiai élet egészét kívánta összefogni. Ettől függetlenül igaz, hogy az újonan alapított társaságok nem mindegyike határozta meg önmagát önálló filozófiai fórumként, bár részben ugyancsak feladatuknak tekintették a filozófiai műveltség terjesztését és ápolását, illetve vitafórumok szervezését. Példaként említhetjük az 1892-ben alapított Aquinói Szent Tamás Társaságot, amely szintén szervez filozófiai jellegő felolvasóüléseket, de ezek szellemiségét nagyrészt az egyházi, neoskolasztikus befolyás határozta meg. Ennek megfelelően a Társaság a keresztény bölcselet terjesztésében látta feladatát. A Szent Tamás Társaság állt a későbbiekben az 1886. és 1906. között megjelenő Bölcseleti Folyóirat mögött, meghatározva annak szellemiségét.
[6] Korábban többek között ilyen fóruma volt a filozófiai publikációknak a Tudományos Gyűjtemény, az Erdélyi Múzeum, az Értekezések a Bölcsészeti Tudományok köréből, illetve Értekezések a Társadalomtudományok köréből, az Emlékbeszédek, a Philosophiai Pályamunkák könyvsorozata, vagy az Akadémiai Értesítő. A századforduló körüli és az azt követő évtizedekben - néhány példát említve - ugyancsak fórumot biztosított filozófiai jellegű publikációknak a Hittudományi Folyóirat, az Irodalomtörténeti Közlemények, a Figyelő, a Magyar Szemle, az Egyetemes Philológiai Közlöny, a Magyar Figyelő, a Pásztortűz, a Helikon, a Bölcseleti Közlemények, a Filozófiai Értekezések, a Budapesti Szemle, a Katolikus Szemle, a Protestáns Szemle, a Magyar Kultúra, az Esztétikai Szemle, a Huszadik Század, a Nyugat, a Minerva és még sok más folyóirat, ám önálló magyar nyelvű filozófiai folyóirat 1882-ig, a Magyar Philosophiai Szemle megjelenéséig nem létezett. Az említett folyóiratok mellett filozófiai jellegű könyveket is megjelentettek többek között a Magyar Filozófiai Társaság Könyvtára, az MTA Filozófiai Könyvtára, a Magyar Könyvtár, a Modern Könyvtár, a Szent István-Könyvek, a Minerva Könyvtár, a Világkönyvtár, a Modern Könyvtár, a Társadalomtudományi Könyvtár, a Kétnyelvű Könyvtár, a Jeles Írók Tára, az Olcsó Könyvtár, a Szellem és Élet Könyvtára című könyvsorozatok.
[7] A megbeszélésen jelen volt Hunfalvy Pál, Hermann Ottó, György Aladár, Schwartzer Ottó, Bihari Péter, Baráth Ferenc, Harrach József, Alexander Bernát, Bánóczi József, Böhm Károly, Kármán Mór, Medveczky Frigyes, Lechner László, Babics Kálmán, Petz Vilmos, Torkos László és Bodnár Zsigmond. In: Böhm Károly élete és munkássága. I. Szerk. Kajlós (Keller) Imre, Besztercebánya 1913. pp. 238. [Az elektronikus kiadásban a 96. l. - Mikes International Szerk.]
[8] A Szemle alapításának további részleteiről a Böhm Károly élete és munkássága. I. címú kötet számol be. Szerk. Kajlós (Keller) Imre, Besztercebánya 1913. pp. 238. [Az elektronikus kiadásban a 96. l. - Mikes International Szerk.]
[9] Aigner Lajos, a Szemle kiadója a következő sorokkal indítja útjára a lapot: "A philosophiai műveltség a nemzetek műveltségének teljessé tevője és betetőzője. A nélkül az nem egész s egyszersmind az adja meg annak az érettség és férfiasság valódi bélyegét. Ez érteti meg velünk valójában a jelent, számot ád a múltról s tanácsot ád a jövőre nézve." Itt közli Aigner azt is, hogy a Szemle kéthavonta, vagyis évente hat füzetben jelenik meg, s felsorol 45 nevet, akiket a Szemle munkatársaiként jelöl meg.
[10] Böhm Károly: Bevezetésül. (A Magyar Philosophiai Szemle első évfolyama elé) In: Magyar Philosophiai Szemle I. 1882. pp. 1-10.
[11] Gondolatai itt összecsengnek az 1883-ban megjelenő, Az ember és világa című főműve első részének előszavában megfogalmazott gondolataival. "Nekem a filozófia nem tan, legkevésbé kenyérkeresetem, nekem a filozófia: élet." Budapest, pp. III-IV. [A művet a Mikes International megjelentette 2003-ban elektronikusan. A referált rész az elektronikus kiadásban a XVIII. lapon található. - Mikes International Szerk.]
[12] Uo. pp. 6.
[13] Erre utal az első füzet címoldalán szereplő, s János evangéliumából származó idézet is: "Megismeritek az igazságot, és az igazság szabadokká tészen titeket." János. 3. 32.
[14] In. Magyar Philosophiai Szemle 1884. pp. 161-188., 253-272., 321-347. Ettől függetlenül valóban igaz, hogy a Szemlében nagy helyet foglaltak al a pozitivizmus álláspontját képviselő publikációk.
[15] Böhm Károly: Bevezetésül. (A Magyar Philosophiai Szemle első évfolyama elé) In: Magyar Philosophiai Szemle I. 1882. pp. 7-10.
[16] A fiatalabb nemzedék képviselői közül Böhm Károly mellett - hogy csak néhány példát említsünk - rendszeresen publikált a Szemlében Bokor József, Buday József, Medveczky Frigyes, Pikler Gyula, Schmitt Jenő és Pauer Imre.
[17] A Szemle tíz évfolyamában összesen 392 kisebb-nagyobb publikáció jelente meg. Lásd A Magyar Philosophiai Szemle repertóriuma. (1882-1891) Készítette Szanka Éva. In. Böhm Károly és a "kolozsvári iskola". Szerk. Laczkó Sándor és Tonk Márton, Kolozsvár - Szeged, Pro Philosophia, 2000. pp. 238-265.
[18] Szerkesztői tevékenysége mellett Böhm rendszeresen publikált a Szemlében. Ezen publikációi a terjedelmesebb tanulmányoktól a könyvismertetésekig meglehetősen széles tartományban mozogtak. A Szemle tíz évfolyamában összesen 36 olyan kisebb-nagyobb írás jelent meg, amely valamilyen módon köthető Böhm nevéhez. A Böhm által a Szemlében 1884 után megjelentetett nagyobb tanulmányokat dolgozza fel Hajós József a Böhm Károly és a Magyar Filozófiai Szemle című írásában. In. Erdélyi Múzeum 1993. 3-4. pp. 60-72. Hajós ezen írásában nem kívánja Böhm szerkesztői tevékenységének egészét vizsgálni, illetve a Szemléhez való viszonyát sem teszi reflexió tárgyává, pusztán a Szemle oldalain megjelent nagyobb írásait elemzi és ismerteti. Éppen ezért jelen tanulmányunkban eltekintünk Böhm Károly Szemlében megjelent írásainak az elemzésétől.
[19] Így például a lipcsei Philosophische Monatshefte, amely lapnak Böhm 1876-1877-ben munkatársa volt és korábban több alkalommal is publikált oldalain.
[20] Böhm Károly 1884-ben maga is a mérleg megvonására kényszerült. Böhm Károly: Adatok a Magyar Philosophiai Szemle történelméhez. III. évfolyam. pp. 459-474.
[21] Az ügy hátteréről részletesen beszámol a Böhm Károly élete és munkássága I. kötete. Szerk. Kajlós (Keller) Imre, Besztercebánya, 1913. pp. 251-255. [Az elektronikus kiadásban a 101-103. lapok. - Mikes International Szerk.]
[22] A Szemle nehéz pénzügyi helyzetéről azok a rendszeres előfizetői felhívások tudósítanak, amelyek főként az első évfolyamok végén találhatóak. Ilyen körülmények között érthető, ha a megjelenési példányszám is évről évre változott, de mindvégig csak néhány száz példány maradt.
[23] Böhm Károly: A Magyar Philosophiai Szemle eddigi működéséről. In. Magyar Philosophiai Szemle 1885. pp. 99-111.
[24] Böhm és Alexander eltérő 'kultúrateremtő' stratégiájáról lásd Bretter Zoltán: Századvég vagy századelő. Böhm Károly és Alexander Bernát alternativ műveltségeszményei. In. Közelítések a magyar filozófia történetéhez. Szerk. Mester Béla - Perecz László, Áron Kiadó, Budapest 2004. pp. 280-292. (Recepció és kreativitás)
[25] Valljuk meg, a magyar filozófiai kultúra megszilárdulása azonban mind az autonóm módon művelt filozófiát, mind pedig a műfordítói programot, tehát Böhm és Alexander tevékenységét együttesen igényli és feltételezi.
[26] Maczki Valér: A Magyar Philosophiai Szemle feladata. IV. évf. 1885. pp. 47-53.
[27] Az ügyről részletesen tudósít a Böhm Károly élete és munkássága I. című kötet. Szerk. Kajlós (Keller) Imre, Besztercebánya, 1913. pp. 256-261. Más lapok, így például a Közoktatás című folyóirat is előszeretettel adott helyet a Szemle elleni támadásoknak. [Az elektronikus kiadásban a 104-105. lapok. - Mikes International Szerk.]
[28] Az Athenaeum 1892-től 1947-ig jelent meg, s a korszak legjelentékenyebb hazai filozófiai periodikája lett.
[Mikes International VII. évfolyam, 2007. különszám - Magyar Philosophiai Szemle Bevezetés és repertórium (1882-1891)]